Platsen Växjö engagerar och snart dags för härlig Vårstad!

För dryga två år sedan samlade jag en gruppering av drygt 30 personer från näringsliv, kultur, idrott, akademi, fastighet och allmänhet för att prata om min förhoppning att finna ett gemensamt formspråk, ord och logotyp när vi pratar och beskriver Växjö. INTE Växjö kommun utan platsen Växjö, det vill säga platsvarumärket Växjö. Detta har spretat länge och det gemensamma i alla delar är oftast ordet VÄXJÖ men inte så mycket mer.

Min önskan med att få till något gemensamt är att det underlättar att sprida platsen Växjös unicitet på ett bättre sätt, vad platsen Växjö gör fylls på ETT sätt och inte på flera olika sätt. Jag var inte ensam och jag kan väl säga att det var ett uppdämt behov att prata, diskutera, och få ut sig allt om orden grönt, expansivt, nätverk och grupper och så vidare i olika format som vi alla tycker om men som gör att ingen känner en egentlig helhet och som gör att avsändare och innehållet spretar.

Jag tog detta vidare och har sedan dess träffat många många från ovan nämnda områden och pratat och vidareutvecklat det. Vi har gjort en attitydsundersökning där personer från olika kategorier svarat på frågor – både de som bor på platsen Växjö men även de utanför. Vi hade en press- och invånarträff om det för några veckor sedan och presenterade dess innehåll (ni kan se denna presentation på Facebook där vi livesände).

Vi har nu jobbat med en extern kommunikationsbyrå som börjat få till ett platsvarumärke för Växjö och detta presenterade jag stora delar av för de 30 personer som var med för dryga 2 år sedan. Lite pirr i magen hade jag, för även om jag gett återkoppling till alla under denna tid så var det ändå ett material med en inriktning som visades. Fantastiska medarbetaren Denis presenterade, beskrev bakgrund, preparerade och visade inriktningen och det var en härlig känsla när jag gick från träffen för det var full stöd på allt.

Nu tar vi det vidare genom att ha en mindre gruppering av dryga 10 kommunikations- och marknadsansvariga från många av de företag, näringsliv, kultur, idrott och akademi som varit med i jobbet sedan två år tillbaka för att under hösten kunna presentera det för alla.

Det är ett stort steg för tänk om vi under 2018 eller i vart fall från och med 2019 kan samlas kring en gemensamma ord, innehåll och form när vi beskriver vårt allas Växjö. Genom att vi alla gör det så skapar det en större möjlighet att bryta igenom all information, kommunikation och mediabrus som finns och vi tillsammans skapar då en ännu starkare plats – platsen Växjö. Känns bra och känns stort.

Veckans tips stavas Vårstad! På lördag är det dags för vår vår-kulturfest igen och det ser ut att finnas så otroligt mycket roligt. Musik, glaskonst, Yahnko och Daniel, Spetsamossens hemligheter, Hållplatsen för dig som cyklar i Växjö och mycket mycket mycket mer. Vi ses i city på lördag!

Härlig Vårstadshelg!

//M

Annonser