Cykelhelg och nätverk för kvinnor inom IT

Cykling är ofta en snackis i vår kommun och så även denna vecka. Cykling på trottoarer, hur cyklar och bilar ska samsas och hur vi jobbar för att fler ska cykla är något som många har synpunkter på vilket är bra för det är en viktig fråga. Imorgon finns därför chans att komma och prata både cykelåtgärder och bussfiler med medarbetare på Växjö kommun och Länstrafiken. Det erbjuds möjlighet att prova på elcykel, vi delar ut cykelkartor och reflexer, Länstrafiken säljer rabatterade resekort. Vi inviger också samtidigt bussfilerna på Liedbergsgatan! 11-13 vid Spetsamossen och Liedbergsgatan i Växjö, välkommen!

Första gången någonsin idag som jag känt mig ensam på Stockholms Centralstation – fick till och med stå och vänta utanför T-centralen då den inte hade öppnat på morgonkvisten då min resa tillbaka hem till Växjö tog fart. Tidigt…

Gårdagens Växjö-kväll på Postmuseet i Gamla stan där Växjö-ambassadörer med starka kopplingar till Växjö fanns, gick toppen. Energi, värme och nyfikenhet var känslan hos dem alla. De fick sig en dos av allt spännande som händer i staden, landsbygd och mindre tätorter, bilder på planerade byggen, nyss färdigställda byggen och sådan som byggs. Detta avlöstes med information om de många nya företag som planeras att etableras i vår kommun eller växer så att nya lokaliteter behövs. Inga företagsnamn nämndes, men oavsett det var intresset på topp. Jag vill nog säga att vi alla som var med kunde stolta ta oss hem sent i går kväll till de sängar vi hade på olika ställen i staden som sällan sover. En vara jag har haft lite av i natt men på tåget norpade jag till mig några timmars slummer innan jag äntrade Växjö där en agenda fyller min dag innan helgen kommer även till mig.

Initiativen är många i vår kommun och ett av dem är ett helt nytt nätverk för kvinnor inom IT. Växjö är ett stort IT-kluster och är Sveriges andra IT-stad näst efter Stockholm (enligt beräkningar från näringslivet som bygger på andel IT-organisationer kopplat till stads storlek) så behovet av nätverkande finns så klart. I nätverket som nyss startat finns yrkessamma personer inom såväl privat, offentlig sekter, men även studenter och forskare från universitetet vilket skapar en mångfald på många olika sätt. Första träffen är den 24 november och det är fortfarande möjligt att anmäla sig och har man inte möjlighet att delta på kick-offen så kan man bara anmäla sig för att vara med på sändlistan för det fortsatta arbetet framåt. Läs gärna mer här!

Trevlig helg!

//M