Lammhults hemvård, välkommen Gunilla och kom och fira DFF!

Blir extra varm i hjärtat idag när jag läser i våra kanaler om Lammhults hemvård. Årets nationella brukarundersökning visar att Lammhults hemvård inte bara samlat högst värde i kommunen utan att deras snitt uppgår till 91 procent, vilket är 10 procent högre snitt än såväl riket som kommunen. 100 procent av Lammhults svarande har uppgett att de är sammantaget nöjda med hemtjänsten och samtliga svarande har även uppgett att de får bra bemötande från personalen. Otroligt roligt!  

Och så äntligen blev det offentligt att hon heter Gunilla Friman – chefen till den förvaltning som jag annars också varit chef över samtidigt som jag varit kommunchef. Förvaltningen har drygt 560 härliga medarbetare och för mig har det varit mycket bra att ha haft denna tjänst då det gett mig värdefull insikt och information om hela kommunen. Detta eftersom varje del inom kommunledningsförvaltningen är stödjande och viktiga delar för både bolagen och förvaltningarna. Men nu är steget taget att det tillsätts en chef som än mer kan vara närvarande, och utveckla förvaltningen vidare – även det i samarbete med mig och övriga förvaltningschefer och bolag. Det ger även mig mer tid för övriga förvaltningar/bolag men även för dem vi är till för företag/invånare och ha fokus på än mer strategisk steg för helheten. Det känns riktigt bra på alla sätt!

I kväll blir det extra roligt för då är jag tillsammans med härliga kollegor i Stockholm för att berätta om Växjö! Vi har nätverksmöte där, och det är runt 200 personer som kommer – personer som har ett extra stort Växjö-hjärta och som vill ta del av det fantastiskt roliga kring tillväxt och utveckling som händer i vår kommun.

Torsdagstipset höll jag nästan på att glömma i allt annat! Men på söndag spelar Växjö DFF sin sista match och då ska vi naturligtvis fira deras avancemang till allsvenskan! Redan klockan 11.30 öppnar det stora aktivitetstorget i Tipshallens C-hall, med aktiviteter för barn och familj. Här finns möjlighet att spela FIFA eller klassiskt fotbollsspel tillsammans med Växjö kommuns fritidsgårdar. En bolltrixare såväl visar som lär ut trix, och den som vill kan testa sin pricksäkerhet med bollkast och prickskytte i upplåsbart fotbollsmål. Det finns också möjlighet att få ansiktet målat i DFF:s färger, kolla in ballongkonstnären, eller leka i hoppborg med rutschkana. Dessutom informerar Smålandsidrotten om antidoping. I pausen mellan första och andra halvlek blir det straffsparkstävling där ett kommunlag utmanas av företagspartners. Varmt varmt välkomna!

//M