Löfte om träning och så ska vi fira kulturen!

Torsdag och tips igen! Och ett stolt tips som påminner om att vi ju faktiskt är Årets kulturkommun. För torsdagen den 7 december avslutar vi kulturkommunsåret med stor fest, tillsammans med Växjös föreningar och institutioner. Välkommen att anmäla dig här och fira med oss. Det är i stort sätt gratis (10 kronor i serviceavgift bara).

I tisdags kväll äntrade hela familjen Skagne in i yogastudion som jag och del av familjen varit på ett par gånger. Men nu var vi där alla fyra. Älskade sonen fokuserar på sin handboll men har de senaste veckorna upptäckt att kombinera handboll, löpning, styrketräning och sedan yoga någon gång i veckan (på sin ”lediga” träningsdag!!!) gör susen. Älskade dottern har varit lätt skeptisk då hon numera fokuserar på jogging efter hon lagt sina handbollsskor på hyllan (som kanske återupptas igen). Det var hunden, barnet, kobra, solhälsning med extra fokus på rygg. Övningar som jag känner igen sedan min Friskis och svettis-tid men här görs allt lugnt, avspänt och med fokus på att växa på ett annorlunda sätt. Övningar där vi kände och jobbade kota för kota, upp och ner i ryggen… helt genomgångna lämnade vi studion efter nästan 1,5 timme både glada och stolta. Det lär också bli fler gånger vi alla fyra går tillsammans – familjegemenskap som känns gott.

Jag har också äntligen börjat jogga. Lovade älskade dottern att hänga med till hennes och makens träningslokal i stan för att nu på höstlovet träna med henne. Efter att skadat min vad för över 20 år sedan, som jag sedan inte tog hand om, har det gjort att jag haft diverse skador på samma bens knä, hälsena. Ja kroppen hänger ju ihop så det är ju klart att en annan del kompenserar det som inte fungerar. För några år sedan var det jogging för mig 3-4 gånger i veckan men för något år sedan började knäet krångla så jag har tagit det lugnt. Dock – upp på löpbandet i måndags och efter 30 min jogg i lugnt tempo med svetten drypande efter mig och både vad, knä och hälsena intakta var jag lycklig. Så igår när vi var på plats igen så inköptes ett ettårs kort. Så nu jädrans ska jag hålla i det här så förutom yoga ska det bli  jogging minst ett par gånger i veckan.

På jobbet har det varit lite lugnare än vanligt – många av både medarbetare och besökare/företagare/invånare har varit lediga och det har märkts i både min mail-inkorg och telefon. Det har inneburit en hel del ”catch up”-arbetet för mig med inläsning av dokument, skrivande av skrivelser mm. Också skönt med sådana veckor ibland.

//M