BRÅ och öppna hus

Igår hade vi möte i BRÅ, Brottsförebyggande rådet, där förvaltningschefer, bolagsvd:ar, jag, säkerhetschef, politiker och polis träffas. Dessa möten har varit igång i många år och jag började involvera mig i våras. Syftet med dessa möten är att få status om säkerhet och trygghet, initiativ som tagits inom dessa områden i vår kommun och vad vi kan hjälpas åt med för att bra ska bli bättre inom dessa områden. Samt att stötta varandra!  

Jag hade en sådan go känsla både under och efter mötet. Det har tagits krafttag kring hur vårt samarbete ska se ut, hur vi visar varandra respekt för har respekt för varandras ansvarsområden. Dialogen är öppen och tydlig och ansatsen är ”tillsammans” även om vi som kommun har ett ansvar och polisen ett annat. Raka rör och tydliga informations– och kommunikationsvägar som har börjat sätta sig skapar trygghet för oss alla som är involverade. Men jag ser också att det skapar bättre resultat för dem vi alla är till för – invånare, företag och besökare. Planen från vår sida är att göra fler satsningar för att öka tryggheten i Växjö kommun. Målet är att Växjöborna ska vara och känna sig trygga och att vi planerar ett ännu större samarbete med polis och andra myndigheter och mycket annat. Mer om detta mycket viktiga arbete återkommer jag till framöver när vi har politiska beslut på det J

Veckans tips är speciellt till alla ni som går i årskurs 9. I helgen har alla gymnasieskolor öppet hus. Kom och besök och få svar på de frågor du har, träffa lärare, rektorer och andra elever och känn av stämningar på de skolor vi har i kommunen  – kommunala och privata. Kika gärna vidare på vår webb.

hus

//M