Hunden, valpen, sfinxen

Så startar vecka 41 – en ganska ”vanlig” vecka verkar det som just nu, men det får vi som alltid se 🙂 Jag ser fram emot styrelsemöten, möten med våra politiker men jag ska också träffa företagare som kommer att ha ett stort digitaliseringsseminarium i länet i vinter. De önskar att jag ska vara med där som talare och inspiratör, så vi ska ses för att gå igenom upplägget. Blir kul att sprida Växjö kommuns digitaliseringstankar vidare.

Vår kommunstyrelseordförande sprider vårt arbete kring trä och träbyggnation i och med att Träpriset fyller 50 år. Svenskt trä som delar ut priset firar med lucköppning och Anna har fått äran att få den första luckan. Du ser henne och läser mer om Träpriset här.

Och så får vi se var veckan tar mig när det gäller det här med träning. Som en gammal Friskis & Svettis-ledare och jympare (F&S träningsform heter så) har lugn träning inte lockat mig alls. Dock, med skadad häl, skadad vad och skadat knä har jag även testat spinning (nja…), jogging (härligt men i ur och skur tar det emot) och ridning (underbart förutom att det är utmanande för mitt knä). Något som pockat på min uppmärksamhet är yoga. Det ser och verkar härligt och på något sätt känns alla som yogar lugna och öppna på ett alldeles speciellt sätt. Jag och familjen har testat ett par gånger vid vårt sommarställe, att yoga tidigt sommarmorgon precis vid havskanten är ju en himmelskänsla på alla de sätt och vis. Jag blev dock inte himlastormad förälskad i denna träningsform, men ville ändå prova mer och nu har jag och maken testat på denna mjuka men ändå utmanande form av träning. Vi har testat hunden, valpen, sfinxen, och även barnets ställning – plus mycket mer. Många av positionerna är Friskis & Svettis-positioner men med en helt annat intensitet och inlevelse. Spännande och utmanande på ett speciellt sätt. Andningen är viktig när man yogar, något som jag inte helt har kommit in i. Visst andas jag, men jag faller gärna tillbaka till profylaxandningen som är en enorm hjälp vid träning, när man har ont eller bara vill slappna av. Så detta med att tänka på ut och in-andningen så som man ska göra i yoga är just nu min största utmaning  när jag ligger i de olika poserna på min yogamatta. Härligt att prova och att försöka i vart fall.

Helgen försvann lika fort som den kom – flytt av möbler och ommöblering mellan Växjö och Sölvesborg, så hela lördagen befann jag mig antingen i bilen i eller släpet. Att därefter gå ut och äta med familjen var både gott och härligt. Gårdagens hemmamatch för Växjö HF var spännande. ”Vi” ledde med 8 eller 9 mål men föll sedan igenom och förlorade dessvärre. Men såväl älskade sonen och hans lagkamrater visar ändå att Växjö även är ett starkt handbollsfäste och det kommer säkert att visa sig mer framöver. Som jag tidigare berättat är vi ett gäng med handbollsföräldrar som ska ställa upp i Beach-handbollen 2018. Blev påmind om det i går igen och vi lovade varandra att efter nyår så börjar träningen på allvar, hjääälp…

Ha en fin fortsatt vecka!

Mvh M