Vilka gör Växjös gröna gärning?

Torsdag och torsdagstips igen, otroligt vad tiden går. Ordspråket om att om man har roligt går tiden fortare stämmer – dagarna för mig börjar tidigt och slutar oftast sent men innehåller oerhört energifyllda möte med medarbetare/kollegor företagare och invånare och det ger mening för mig och mitt jobb och det är roligt! Något som dragit ner mitt annars glada humör är dock vädret, jag trodde ärligt jag skulle blåsa omkull igår kväll när jag spatserade hem. Nåväl, vi är i oktober med allt vad det innebär.

Torsdagstipset från mig denna vecka är att du nu kan nominera till priset Växjös gröna gärning. Priset är egentligen är tre priser, ett till ett företag, ett till en klass och ett till en förening eller privatperson som gör Växjö grönare och mer hållbart. Du kan föreslå dig själv eller någon annan oh nomineringar lämnar du från och med nu och senast 30 januari 2018, lättast är att gå in på www.vaxjo.se/vgg.

En annan solglimt för mig var att ha lunchdate igår med älskade sonen som tog mig till ett av stadens mindre hotell, Hotel Esplanad, som nu också börjat servera vegetariskt lunch genom ett social företag. Hotellet har jag sett och haft framför ögonen flera år men jag hade aldrig varit inne, så det var med extra pirrig känsla vi äntrade in i receptionen och därefter till lilla men mysiga restaurangen. Gott, gemytligt och kul att många fler än hotellgästerna nu får tillgång till detta genuina. Och väldigt roligt att många av Växjös restauranger satsar på god vegetarisk mat och att det vegetariska hos alltfler inte är ett ”vegetariskt alternativ” utan en helt naturlig del av lunchmenyn.

//M