Glas, nostalgi och föräldra-beachhandboll

I fredags var jag och många med mig på invigningen av en  riktig guldklimp som vi har här i Växjö. Kulturparken öppnade ett nytt museum där alla våra över 160 glasbruk som fanns i Sverige i mitten av 1900-talet och deras glas visas.

glasUnderbart att se de många fantastiska glaskonstverken, pjäserna men även de glas som var på frukostbordet när jag var liten. Minnen från marmeladburkar och annat kom upp hos mig. Finner inte så många mer ord mer än att jag uppmanar er alla att ta en tur när det är öppet. Det här är svenskt, småländskt och mänskligt kulturarv men också design, energi och kärlek. Kika vidare på Sandvägen 15 och läs mer på www.kulturparkensmaland.se

Helgen har annars varit mycket trädgård. Ja nu äntligen börjar det bli något hos oss – men vi är inte färdiga ännu och än väntar trädgården på mina Ginco Belooba-träd som ska planteras på framsidan och marktäckarna som jag äntligen fick i jorden ser än så länge väldigt ensamma ut, men det börjar bli något i vart fall.

Förutom det var det härlig middag hos handbollsföräldrar och nu är det då bestämt – vi ska bilda ett lag till Åhus Beach handbolls turnering 2018! Och för att inte göra bort oss alldeles så börjar vi även med försäsongsträning under hösten. Så nu är då frågan om jag ska vara mittsexa som jag var när jag var liten eller om jag ska prova på niometers som son och dotter är. I går kväll var jag kaxig och menade att det är klart det är niometers man ska vara men… ja låt se vad det blir. Vi är i alla fall 12 till 14 vuxna som bestämt sig så nu blir det vuxenhandboll i Växjö HF och målet är att komma på en bra plats på Åhus Beach handboll nästa sommar. Otroligt att jag nämner detta här, men om jag gör det så måste det bli  av – jag lovar!

Ny vecka med allt vad det innebär, blir lite mer bloggande än vanligt den här veckan vet jag redan nu! Och som vanligt, har du något speciellt tips som du vill att jag uppmärksammar så är det bara att kontakta mig (monica.skagne@vaxjo.se). Vi hörs!

//M

