Karl-Oskarhelg och skolstart

Vilken helg – det mesta har varit positivt under Karl-Oskarfestivalen – årets största festival i kommunen – för såväl invånare som besökare. Säkerhetstänket var stort men trots det hände det förfärliga saker som våldtäkter (tre stycken) och sexuella ofredande. Jag finner inga ord mer än att mina tankar är hos dem som blivit utsatta. Jag hoppas att alla får den hjälp och stöttning som behövs i en situation som den här.

 

Jag har var på invigningen av vårt nya torg – Södra Bantorget här i Växjö stad. Ett torg som förbinder och  knyter samman staden norr och söder. Jag tycker att det är ett mycket vacker torg som trots att det är öppet, som ett torg brukar vara,  är gemytligt och hemtrevligt.  Ett ställe som jag tror vi är många som kommer att hänga vid när man till exempel väntar på någon eller ska äta sin lunch. Det finns ett smålandstema med glas, sten, tall och lingonris och med avtryck av såväl häst, katt, människa och fåglar på marken–  mäktigt men småskaligt och enkelt. Och mycket kärlek tycker jag.

Ja det var en kort summering av helgen som också gett mig en lätt förkylning. Jag och maken var på en lokal trädgårdsbar och träffade vänner och umgicks – mörkret föll snabbt och då kom även kylan. Med sommarklänning och endast en kofta på mig var jag rejält kall när vi kom hem, så jag kröp ner i sängen med understället på i lördag natt. Lite som att summera sommaren 2017 på något sätt.

Nu är det måndag och för många av våra skolelever är det allra sista sommarlovsdagen då skolan börjar i morgon. Välkomna tillbaka alla elever och lärare till höstterminen 2017.

Ha en fortsatt fin vecka!
//M

