Grattis Björn och sommarhälsning

Ingen snackis idag utan tänkte först och främst säga grattis till Årets företagare i Växjö kommun – Björn Sundeby på IST. Vi delade ut priset för en liten stund sedan till en  mycket mycket rörd Björn Sundeby.

IMG_5621.JPG

Idag har jag också skickat en sommarhälsning till alla våra fantastiska medarbetare i Växjö kommunkoncern. Den delar jag gärna med mig av till er alla:

Glad och stolt sommar! 

Sommar är den där tiden på året då jag funderar lite  extra över året som gått. Jag kan enkelt konstatera att även detta år blir jag så stolt och full av beundran över vad som hunnits med och vad ni alla gör för dem vi är till för – våra invånare, företag och besökare men också för varandra.

Ett år handlar ju som vi brukar säga otroligt mycket om vardag. En vardag som vi i Växjö kommun (bolag, förvaltningar, nämnder och styrelser) är en så enormt viktig del av. En vardag som vi gör bättre varje dag för så många. Det handlar om Britta som inte kunde åka till sitt barnbarns bröllop och där personalen på äldreboendet ordnade så hon kunde se bröllopet på en Ipad.  Om barnen som läste saga om Vilda Hilda för att lära sig mer om hur vi skulle klara oss utan ström. Om sandsoparen som kör runt på gatorna och som många längtat efter eftersom det både blir snyggt och rent, men också ett tecken att ”nu är det vår”. Om företaget som etablerar sig här då en av många anledningar är att de känner ett välkomnande och ett stort stöd från alla delar de varit i kontakt med från oss i kommunkoncernen. Om maten till våra elever och äldre, konstutställningen, festivalen, boklånet, konserten, bredbandet, lägenheterna, lokalerna och kontoren som byggs och renoveras. Om personen som får råd hos oss på Willians park, service på våra medborgar- och service kontor, om den som får hjälp till att vidareutbilda sig och få lättare att söka jobb och ta nya utvecklande steg i sitt liv. Ja, varje dag gör ni alla saker för våra invånare, företag och besökare som jag hoppas att ni alla känner stolthet för. För oavsett om man varit direkt inblandad i något eller indirekt – vi alla tillhör samma stora organisation som tillsammans gör så mycket för så många!

Tillsammans bidrar vi också till det där andra – det stora övergripande. Som inte är mer viktigt, men som får gensvar på ett annat sätt i Sverige och världen. Det här året har vi fått flera utmärkelser och varit inbjudna till många forum för att föra fram Växjö och det vi gör. Vi vann i år Green leaf – ett av de mest prestigefyllda miljöpriserna i Europa. ”Det verkliga Europas grönaste stad-priset” som någon uttryckte det. Vi blev också utsedda till Årets Kulturkommun och vi har också kommit etta vad gäller närvaro på facebook vilket stöttar vår ambition att sprida information till så många som möjligt så enkelt som möjligt.

Många av oss håller föredrag för det som vi i Växjö kommunkoncern gör och har gjort och vad det resulterat i för våra invånare, företag och besökare. Exempelvis har Anna Tenje, vår kommunstyrelseordförande, bland annat varit i Kanada och pratat om vårt hållbarhetsarbete och de satsningar som både är gjorda och kommer att göras, för såväl oss alla som bor, lever och verkar i Växjö kommun. Jag försöker genom mitt medlemskap i ett råd hos Näringsdepartementet, suga åt min kunskap men också dela med mig av hur man kan jobba ännu mer med digitalisering i Växjö och Sverige för att säkerställa mervärde för alla och också få effektivisering. Snart åker vi till Almedalen där vi är många som blivit inbjudna till seminarier för att berätta att ”såhär gör vi i Växjö”.

Ja, jag skulle kunna hålla på att skriva exempel på exempel, över allt det ”braiga” ni och vi gör tillsammans. Och allt det där är på grund av det vi skapat sedan lång tid tillbaka men också det vi gjorde igår och idag. Det handlar inte om den som tar emot priset eller den som håller föreläsningen. Nej, det är kopplat till det arbete som vi alla varit delaktiga i och jag hoppas därför att vi alla känner stolthet för det.

Så var du än jobbar, vilken roll du än har i vår stora energifyllda kommunkoncern – känn dig stolt för det du och kollegor varit del av under det gångna året och ha en fin, lat och underbar sommar!

//M

 

