”Bakom allt” – styrande eller stödjande?

Frågan som jag fick för någon vecka sedan av en journalist gjorde mig förbluffad. ”Står du bakom allt?” frågade hen. Sammanhanget var kopplat till en del förändringar som skett många år tillbaka, men även under min tid som kommunchef. Och på frågan hur min roll var i förändringarna så var mitt svar samma som jag alltid säger då jag visar att jag ger mina chefer stöd: jag finns alltid i bakgrunden.  

Att jag ”finns i bakgrunden” är ett utryck som jag alltid använder för att just visa stöd för och dem jag jobbar med – att jag som chef finns i bakgrunden och även backar upp ifall extra stöd behövs. Erfarenheter visar att det gör att medarbetare vågar ta egna initiativ och vågar ta sitt eget ledarskap. Att de vet att jag, även om jag inte detaljstyr, finns där ifall extra stöd behövs. Frågan från journalisten fick mig dock att reflektera över hur man tolkar dessa ord och denna mening. Tolkar man fel så kan man tro att jag manipulativt styr i bakgrunden och skjuter fram andra till att agera… En sekund av fundering att jag kanske ska utrycka mig på annat sätt, lämnade jag dock ganska snart. Ett uttryck jag haft sedan mer än 30 år tillbaka, där jag sett medarbetare växa och ta egna initiativ och utvecklas då de vetat om att jag finns bakom dem” och till hands ifall det behövs, ändrar jag inte så lätt. Och risk för att feltolka eller få andra att feltolka finns alltid.

Så jag kommer att fortsätta att finnas i bakgrunden och också säga det. Jag kommer stötta och ge tips, coacha och stödja och om så behövs stiga fram för att få medarbetare runt mig att växa än mer. Det är då bra om de vet att jag finns där bakom.

Ha en fortsatt fin sommarvecka – som ska utvecklas bättre än det hällregn som nu öser över vår kommun.

//M

 

