SOMMAR!

Det har tagit lång tid men nu skriver jag det ÄNTLIGEN SOMMARVÄRME. Ni som följer min blogg vet om att jag beskrivit bakslagen enligt bondepraktikan. Sju ska det vara från mars tills det blir riktigt vår… Jag kan väl kort säga att fel har det varit då det varit många fler än sju. Jag ger det ett försök nästa år igen så får vi se om årets kan vara ett sådant där undantag som alltid finns i alla andra sammanhang.

Min pollenallregi börjar äntligen lugna ner sig – fortfarande hes, nedsatt i allmänhet men jag känner att äntligen börjar det vända och dagens frukost med stora altandörrar öppna kl 06.00 på morgonen med solen skinande, värmen kommande och fågelkvitter har gjort min dag.

Och på tal om fågelkvitter – något som är en absolut förutsättning för fågelkvitter, humlors surrande, fjärilar och blommande äppelträd är biologisk mångfald. Låter det krångligt och lite trist? Kom till Östrabo Ekobacke på måndag kl 16-19 och lär dig mer. Då uppmärksammar vi nämligen Biologiska mångfaldens dag. Du kan bland annat bygga en egen insektsholk, byta frön och plantor och lyssna på trädgårdsmästare, biologer och vår egen kommunekolog. Läs mer här.

I övrigt har det snackats en hel del om branden på Parketten – så onödigt och så tragiskt – men vilken gemensam och kraftsamling som visats för att hjälpas åt för dem som blivit drabbade. När det händer något så tråkigt, eller ännu värre saker (tänker till exempel på terrordådet i Stockholm för någon månad sedan) är det ändå så fint och trösterikt att det finns medmänniskor som ställer upp för varandra, som osjälviskt hjälper till och som bringar ordning i kaoset. Så tacksam att ha så många sådana människor bland våra anställda – och bland våra invånare!

 

Ha nu en riktigt go’ helg!

//M

