Min favoritkorsning och nu hyllar vi mångfalden!

Det som varit veckans snackis i de forum jag varit involverad i, exempelvis seminarier under Earth Week och direktmöte på väster, är trafiken. Och den är också tydligt kopplad till att vi går från att vara en småstad till en storstad och att vårt beteendemönster ändrats och det gamla och nya krockar. Diskussioner och energifyllda samtal med mig om”cykeln främst”, ”kör mer bil och utveckla staden för fler bilar” och ”bort med alla bilar”. Gångtrafikanter, cyklister, motorburna invånare, besökare och företagare är en mix som alla har sina behov och som alla ska samsas.

Jag brukar prata om att ” lägga pussel”, både när det gäller organisation, styrning, verksamhets- och affärsutveckling och det vill jag påstå gäller även när vi pratar om hur vår stad och samhälle ska utvecklas. Det är ett pussel med bitar från en historia där häst och vagn präglade vårt samhälle och där kyrktornet var det viktigaste, när den första bilen som kom till Växjö där det gick ut i media att alla människor och djur skulle hållas inlåsta för att inte bli rädda för motormonstret som kom på den enda vägen, till en stad och kommun som med rask fart vuxit till en internationell tillväxtkommun med inom bara några veckor 90 000 invånare. Vi har en historia som såklart påverkat stadens och kommunens uppbyggnad kring infrastruktur och den gör att vissa förändringar tar längre tid än man tro.

Ja, det är ett pussel att säkerställa att vi skapar en hållbar plats där det är gott att leva, bo och verka både nu, när våra barn och deras barn och deras barn barns barns barns barn växer upp. Det kräver samförstånd, planering, hänsyn till historiken, tålamod för alla inblandade. Trafiken är en viktig del och jag kan lova att vi arbetar med den. Jag fick också en fråga igår vilken väg eller korsning jag känner mig tryggast i, i Växjö city, och för mig var svaret enkelt – cirkulationsplatsen Norra/Västra esplanaden (vid kommunhuset)! Det är den korsning jag känner mig trygg i oavsett om jag kommer cyklande, gående eller med ett motorfordon. Jag vet om att den har varit omdiskuterad eftersom den har en extra hög kant för motorfordon men ur ett hållbarhetsperspektiv (med trygghet för mig och mina medtrafikanter) slår den det mesta. Första av sitt slag i Växjö men jag hoppas det blir fler just för att säkerställa hållbarhet och trygghet oavsett vilket sätt vi tar oss fram med.

Nu till en annan viktig hållbarhetsfråga – mångfald! För nu kan man nominera till årets mångfaldspris som delas ut till växjöbor, företagare, organisationer, föreningar samt arbetsplatser inom Växjö kommunkoncernen. Priset som är tvådelat går till någon eller några som arbetat för mångfald, sammanhållning och likabehandling av människor. Nominering senast 13 april. In och läs här!

Och ha en fin och underbar vårig  helg!

//M

Annonser