Låt oss ta tillbaka tilliten och lyckat traineeprogram

Maken och jag tillbringade lördagskvällen i glada och trevliga vänners lag i ett av stadens finaste hus enligt mig – Östrabo. Samtal om balans i livet, meningen med livet och tillit fyllde matsalen och energifyllda diskussioner gjorde att jag återigen funderar både över min egen och andras inställning till livet.

Jag har devisen att ”allt har en mening”. När man är mitt i en jobbig period undrar man varför, men när man väl är ur den ser man att det har gjort att man utvecklas och det funnits en mening. Och efter lördagens samtal blir det ännu tydligare att det kommer en mening ur allting.

Vi kom också fram till att tillit är grunden för att vi alla ska känna trygghet. Så vi bestämde runt vårt bord att vi måste ta tillbaka tilliten i allt. Det finns en makt som gärna utmanar och sprider att ”det inte finns tillit till det eller det” och genom att sprida det budskapet infiltreras en osäkerhet hos oss alla. Det är en fara i det. Så vi bestämde helt enkelt att genom att visa att vi är öppna, genom att ge återkoppling om och till varandra och äga tilliten, så vi bestämde helt enkelt att genom att vi visar oss öppna, att vi visar tillit till oss själva och andra, att vi ger återkoppling om och till varandra kan vi själva göra en skillnad till ett mer ”tillitande” och bättre samhälle. Oavsett vad en annan makt försöker göra. Allt börjar med ens egna beteende och INTE någon annans!

En annan sak som kom upp och som jag kände var så befriande; varför krånglar vi till det när saker och ting känns jobbiga? När livet känns jobbigt, när mattan under dig dras undan, varför kan vi då inte bara acceptera att ibland är det bara att inse att ”skit är skit”

Med den energin i ryggen börjar en ny jobbvecka! Läser bland annat nu på morgonen att vårt koncernbolag Veab, som i många år jobbat med traineeprogram uppmärksammas i tidningen ERA (den största elmarknadstidningen i Sverige och Norden). Här kan man läsa om en extra lyckad satsning kring detta. Fantastisk läsning och något som jag känner stor stolthet kring. Bra jobbat Veab och det här ska vi alla se vad vi kan lära oss av! Artikeln i ERA finns inte på nätet utan bara i pappersform men både här och här kan man läsa mer om Veab:s satsning på traineeprogram.

Ha en fortsatt fin vecka! //M

 

