Sport, ny HR-chef och sommarlovskänslor

Vilken sporthelg – EM i fotboll har satt igång. I ärlighetens namn har jag inte följt matcherna men dessvärre har media kunna beskriva sådant som för mig inte hör sport och idrotten till – bråk och stök. Tråkigt. Desto roligare var det i söndagens landskampsmatch i handboll som spelades i ett fullproppat Vida Arena i Växjö. Sverige och Bosnien spelade och hallen kokade nästan av alla positiva glada supportrar. Hejaklackarna avlöste varandra och jag måste nog erkänna att Bosniens hejarklack överröstade vår egen –  i varje fall i första halvlek. Vi (Sverige) vann och det var med stolthet jag kunde dela ut priser till matchens lirare. Bosniens spelare hann jag inte ge en kram utan det var en mer formell handslag och ”grattis” från mig men vår egen Mattias Zachrisson fick i alla fall en kram från mig. Sonen och dotterns kommentar var ”mamma nu får du inte tvätta den klänningen det är ju en souvenir”. Vet ej om jag följer det tipset…

 

Lena Björkqvist blir ny personal- och HR-chef

Rekryteringen av en ny chef för personal och Human resources, HR, i Växjö kommunkoncern är nu klar. Det blir Lena Björkqvist som närmast kommer från Växjö energi, VEAB, där hon varit personalchef.

Vi har varit en grupp medarbetare som arbetat med rekryteringen av denna viktiga tjänst. Lena Björkqvist får jobbet inte minst för att vi ser att hon verkligen brinner för frågor som rör personal och arbetsliv. Hennes driv och hennes långa och breda erfarenhet inom HR gör att hon tillsammans med övriga förvaltningar och bolag kommer utveckla HR-processerna i vår koncern.

Lena Björkqvist har arbetat med personalfrågor i mindre och större företag och organisationer både privat och offentligt. Hennes ansvar nu blir samtliga HR-processer i vår koncern, exempelvis förhandling, arbetsrätt, successionsplanering, kompetensförsörjning, kompetens- och personalutveckling. En viktig del blir också att se till att resurser, system och medarbetare arbetar på sådana sätt så att våra mål nås.

För mig och ledningsgruppen är en av grundpelarna i vår koncern att medarbetare ska utvecklas och må bra och att vi ska vara en attraktiv arbetsplats som lockar ny kompetent personal. Det är inte bara bra för oss, utan för hela kommunen, både våra invånare och företag. Med en HR-chef som tar ansvar för detta strategiska, viktiga arbete i hela koncernen tar vi ytterligare ett steg framåt inom detta område.

Lena Björkqvist börjar hos oss 1 september.

Student och sommarlov

Förra veckans studentfirande fortlöpte bra hemma hos familjen Skagne – älskade sonen tog studenten i onsdags och då gick första 10 pappersnäsdukar åt. Älskade dottern gick ut årskurs 7 i torsdags kväll och när Domkyrkan fylldes av skön ungdoms– och barnsång , Den blomstertid nu kommer och avslutades med nationalsången, ja då hade ytterligare 10 näsdukar gått åt. Jag är självfallet inte ledsen men full av stolthet, glädje och lycka och kanske också en liten uns nostalgi – vart har alla åren tagit vägen… Men underbart att se alla stundenter och examensfirande barn och ungdomar som nu har ett långt och härligt sommarlov framför sig. Ha det riktigt gott, härligt och riktigt skönt i sommar önskar jag er alla

//M